فکر میکنید اگر شهید هماکنون بین ما حاضر بود، باتوجهبه روحیه هنریاش چه جایگاه اجتماعیای میتوانست داشته باشد؟
ufdef
مسعود از تمام برادرانش روحیه هنرمندانهتری داشت. اهل مطالعه بود. تئاتر کار میکرد. کاریکاتوریست خیلی خوبی هم بود. فکر میکنم اگر بود و ادامه میداد، الان میتوانست یکی از بهترین هنرمندان باشد، بهخصوص که بهشدت قلم طنزی داشت. نمیتوانم قطعا یک مسیر را برایش تعیین کنم، اما مطمئنا بهدلیل پشتکاری که داشت، میتوانست امروز حرفی برای گفتن داشته باشد. بعید میدانم خارج از مقوله هنر کاری را دنبال میکرد.
ufdef
خودتان در فعالیتهای انقلابی سابقه دارید، از محافظان شهیدهاشمینژاد بودهاید و طی هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه هم حضور داشتهاید. فکر میکنید حضور شهدای هنرمند تا چه اندازه آن زمان مفید بود و آیا حق آنها را ادا کردهایم؟
همین الان هم کسی از شهدا یادی نمیکند! آن کاری را که لازم و زیبنده شهداست، اصلا نمیبینیم؛ بهخصوص شهدایی که کار هنری میکردند، گمنامتر ماندند. کسی که فرمانده بود یا سمت خاصی داشت، حداقل چند خیابان به نامش ثبت کردهایم. چندکتاب در این مقوله به چاپ رساندهایم، اما کسانی که در جبهه کار هنری انجام میدادند و همزمان میجنگیدند، دیده نشدهاند. فکر میکنم نهتنها دیر انجام دادیم، بلکه کم
انجام دادیم.
ufdef
هیچوقت تصمیم نگرفتید فیلم زندگی برادرتان را بسازید؟
در تمام آثارم سعی کردهام حتی در حد نامی، از آن تعداد از بچههایی که میشناختم یاد کنم؛ مسعود، شهیدحسن حسینی، حمید رجبیان، اسماعیلزادهها و اکبری و.... اما اینکه کاملا یک فیلم از زندگی شهدا بسازم، هنوز نه. مردی شبیه باران تاحدودی تلفیق از زندگی شهیدمنصور قاسمی و شهیدمسعود سهیلی و سردار هاشم دُرچهای بود.
ufdef
مردی شبیه باران هنوز در خاطرهها مانده است؛ چرا کمتر کار اینچنینی ساختید؟
ساخت فیلم برای دفاع مقدس و شهدا واقعا توفیق میخواهد. سعادتی است که باید نصیبم شود. امیدوارم خداوند کمک کند و بتوانم درباره شهدا فیلمی بسازم. البته اینکه مدتی است بهصورت مستقیم بهسمتش نرفتهام، به این دلیل بوده است که کاری که باید ساخته شود، حتما باید کامل و جامع باشد و حق مطلب کاملا ادا شود. دوست ندارم فیلمی بسازم که در اکران مهجور بماند. دلم میخواهد کار موفقی بسازم که بتواند با نسل جدید ارتباط برقرار کند. جذاب باشد. با بیان و زبان نو باشد. اگر نمیخواستم به این ابعاد فکر کنم میتوانستم سالی دو فیلم هم تولید کنم! دلم نمیخواهد شبیه برخی از بزرگواران بدون اینکه به ابعاد تأثیرگذاری فیلم فکر کنم، صرفا یک کار را تولید کنم.
ufdef
بهعنوان یک هنرمند ماجرای سهبار تشییعشدن پیکر برادرتان را چطور توصیف میکنید؟ چشمانتظاری مادر جبرانشدنی است؟
حرفهایی هست که گفتنی نیست. هیچچیز را بیحکمت نمیدانم، اما واضح هم نمیتوانم بگویم چرا او سهمرتبه تشییع شد. او در سه مقطع، تمام دوست و آشنا را زیر تابوت خود کشید. اینها مسائل گنگی است که عقل انسان نمیتواند تحلیل کند، اما قطعا سه مرتبه تشییع او حکمتی دارد. تنها درباره مادر خودم حرف نمیزنم، در خیلی از مادران شهدا این چشمانتظاری وجود داشته و دارد. عشق عجیبی بین این افراد است که اصلا مرگ فرزندانشان را باور نمیکنند. این چشمانتظاری را در کسانی که به طریق دیگر فرزندی از دست دادهاند، نمیبینم. هنوز به جواب این سؤال نرسیدهام که چرا تمام مادران شهدا ته دلشان امید و انتظاری هست که شاید در زده شود و پشت در فرزندشان بیاید. شاید یکی از ویژگیهای جنگ و شهدا باشد.
اخشراش...
ما را در سایت اخشراش دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 7 تاريخ: سه شنبه 26 دی 1396 ساعت: 6:19